Schemat i budowa układu chłodzenia silnika
Układ chłodzenia silnika ma za zadanie ochładzanie silnika, przy czym ciepło z silnika oddawane jest do otaczającego powietrza. Ciepło powstające podczas pracy silnika może być też jednocześnie wykorzystywane do ogrzewania wnętrza pojazdu. Układ chłodzenia silnika i instalacja klimatyzacyjna są dwoma oddzielnymi systemami, które jednak wpływają na siebie.
Obieg płynu chłodzącego
Poszczególne elementy obiegu płynu chłodzącego połączone są ze sobą wężami i tworzą zamknięty system. W systemie tym cyrkuluje płyn chłodzący tłoczony przez pompę napędzaną mechanicznie albo elektrycznie. Ciepło powstające przy spalaniu paliwa, przenikające do części i zespołów silnika, przejmowane jest przez płyn chłodzący. Następnie, dzięki cyrkulacji płynu w obiegu, ciepło to jest w chłodnicy odbierane przez powietrze zewnętrzne, co z kolei powoduje ochłodzenie płynu chłodzącego. Jeden albo więcej wentylatorów (napędzanych mechanicznie albo elektrycznie), umieszczonych przed albo za chłodnicą, wspierają proces ochładzania płynu. Jest to szczególnie Istotne podczas wolnej jazdy albo postoju pojazdu. W celu utrzymania stosunkowo stałej temperatury płynu chłodzącego wzgl. silnika, przepływ płynu chłodzącego regulowany jest przez termostat.
Płyn chłodzący
Chroni przez zamarzaniem, korozją i przegrzaniem.Płyn chłodzący jest to ogólna nazwa płynu używanego do chłodzenia pojazdów. Jest to zazwyczaj mieszanina wody, środka zabezpieczającego przed zamarzaniem oraz substancji dodatkowych. Płyn chłodzący ma za zadanie przejmowanie ciepła powstającego podczas pracy silnika I odprowadzanie go przez chłodnicę.Płyn chłodzący jest mieszaniną wody I środka zabezpieczającego przed zamarzaniem (glikolu), z dodatkiem różnych środków (goryczka, krzemiany, przeciwutlenlacze I in.) i barwników. Ponieważ glikol chroni nie tylko przed zamarzaniem lecz i przed przegrzaniem silnika, ważna jest jego wystarczająca proporcja także I w lecie. W przypadku właściwej proporcji mieszaniny wody I środka zabezpieczającego przed zamarzaniem (ok. 50 : 50) płyn chłodzący zaczyna wrzeć dopiero w temperaturach powyżej 120°C, przez co zapewnia układowi chłodzenia bardzo duzą rezerwę. Pozostałe dodatki zapobiegają korozji zespołów I uszczelek, plenieniu się płynu oraz osadzaniu się kamienia kotłowego. Płyn chłodzący wzgl. jego składniki podlegają pewnemu zużyciu. Z biegiem lat część substancji dodatkowych zużywa się. Z tego względu płyn chłodzący należy regularnie sprawdzać i ewentualnie wymieniać. Należy koniecznie przestrzegać danych producentów pojazdów pod względem specyfikacji płynów, okresów wymiany, proporcji mieszaniny i możliwości mieszania ze środkami zabezpieczającymi przed zamarzaniem.Płyn chłodzący nie może przedostać się do wód gruntowych, nie można go też przepuszczać przez separatory olejów. Należy go oddzielnie zbierać i utylizować.Porada:Nie należy nigdy napełniać układu chłodzenia czystym środkiem zabezpieczającym przed zamarzaniem, ponieważ czysty środek źle przenosi ciepło I zamarza już w temperaturze -13°C.